Kas ir Biznesa procesu vadība?

Pievienots

Pēdējā reizē “cepos” par biznesa procesu vadības tēlu, ko mākslīgi rada konsultanti un risinājumu pārdevēji. Lai veicinātu pārdošanu tiek radīti divi mīti par biznesa procesu vadību. Pirmais, BPM ir panaceja jeb maģiskā formula uzņēmuma izdzīvošanai vai izaugsmei. Otrs, tas ir ļoti sarežģīti, bez mūsu “3 soļu” (nosaukums ir izdomāts) sistēmas Jums nekas nesanāks. Savā BPM skaidrojumā mēģināšu parādīt abu šo apgalvojumu aplamību.

Taisnības labad, uzreiz jāpasaka – daži cilvēki uzskata, ka Biznesa procesu vadība ir IT risinājums. Es piederu pie tiem, kas uzskata tā ir vadības disciplīna. Tas gan nenozīmē, ka šad un tad nerunāšu arī par tehnoloģijām.

Tātad… Kas ir biznesa procesu vadība? Biznesa procesu vadība ir vadītāju nebeidzamā cīņa pret Mērfija likumu… Katrai organizācijai ir savi mērķi. Katrā organizācijā ir savi rutīnas procesi, kam ir jāsasniedz noteikti darbības rezultāti, lai organizācija pietuvotos savu mērķu īstenošanai. Taču, “Mērfija radošo aktivitāšu” rezultātā biznesa procesos notiek novirzes, kas ietekmē procesa rezultātu. Ko dara vadītāji? Vadītāji mēģina standartizēt procesus, lai minimizētu “procesa mainīgos”, caur kuriem darbojas Mērfijs. Lai to izdarītu ir jāsāk ar rakstisku procedūras definēšanu, lai neaizmirstos kāda darbība vai netiktu mainīta to secība (šeit jāpieskaras definīcijām – process ir darbība, bet procedūra ir noteikta kārtība, kādā šī darbība tiek izpildīta). Nākamajā solī var radīt formas pierakstu standartizēšanai, darba instrukcijas, noteikt darbiniekiem nepieciešamās iemaņas, kontrolēt instrumentus, uzraudzīt darba apstākļus… jebko, kas var ietekmēt konkrēta procesa rezultātu. Protams, rezultāti ir jāmēra.

Kad ir izdevies samazināt Mērfija likuma ietekmi uz procesa gaitu līdz pieņemamam līmenim, vadītājs ir ieguvis kontroli pār procesu. Tas nozīmē, ka process ik reizi  ģenerē līdzīgu rezultātu, taču tas vēl nenozīmē, ka sasniegtais rezultāts atbilst uzstādītajam. Tagad process ir “jāpieregulē.” To dara eksperimentējot ar dažādiem procesa parametriem un novērojot to ietekmi uz rezultātu. Parasti, procesa regulēšanu nepārtrauc, tiklīdz vēlamie rādītāji ir sasniegti, jo izcilībai nav robežu.

Tas arī ir biznesa procesu menedžments. Tas nav sarežģīti. To spēj ik viens, kas ir apveltīts  ar veselu saprātu. Patiesībā, esmu pārliecināts, ka ik viens kaut daļēji, vismaz reizi dzīvē ir pielietojis šādu pieeju.

Vēl tikai jāpasaka, ka biznesa procesu vadība nav ne panaceja, ne maģiskā formula. Tas ir instruments, ar kura palīdzību var sasniegt lieliskus rezultātus. Taču, ja to izmanto nepareizi, var iznīcināt pat sekmīgi strādājošu uzņēmumu. Kā saka “a fool with a tool is still a fool”. Bet, par to citreiz ;)

P.S.: Nesapratu, šīs multenītes mērķis ir iedrošināt vai iebiedēt?

The BPM Dummies: Chief Operating Ostrich Part 1

The BPM Dummies: Chief Operating Ostrich Part 2